Εθνική συναίνεση και όχι κομματικά παιχνίδια με την ψήφο των Ελλήνων του εξωτερικού

Αν και δεν έχει περάσει πολύς καιρός από τις εκλογές της 7ης Ιουλίου έχει έρθει δυναμικά στο προσκήνιο η συζήτηση για έναν νέο εκλογικό νόμο, σε συνδυασμό με την εφαρμογή ενός νομοθετικού πλαισίου για το δικαίωμα ψήφου των Ελλήνων του εξωτερικού.

Ειδικά για το θέμα της συμμετοχής των απόδημων Ελλήνων, ομολογείται σχεδόν από όλους, ότι δεν θα πρέπει να υπάρξει άλλη εκλογική αναμέτρηση χωρίς αυτούς. Το αίτημα ψήφου των Ελλήνων του εξωτερικού πέραν του ότι είναι συνταγματική επιταγή είναι και µία ευκαιρία η Ελλάδα να συσφίξει τις σχέσεις της µε την ομογένεια, να κινητοποιήσει τις υγιείς δυνάμεις, που έφυγαν εν μέσω κρίσης και παραμένουν πολιτικά αδρανείς, και να συγχρονίσει το βήμα της µε τις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες. Οι Έλληνες πολίτες που κατοικούν στο εξωτερικό είναι µια δύναμη, η οποία παραμένει ανεκμετάλλευτη για τα εθνικά συμφέροντα.

Σήμερα, όλες σχεδόν οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης παρέχουν στους απόδημους πολίτες τους το δικαίωμα συμμετοχής στις εθνικές βουλευτικές εκλογές είτε σε εκλογικά τμήματα, που οργανώνονται στις κατά τόπους πρεσβείες και προξενικές αρχές, είτε με επιστολική ψήφο (που αποτελεί και την πιο διαδεδομένη πρακτική), είτε με συνδυασμό των δύο αυτών μεθόδων. Επιπλέον, ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες τα τελευταία χρόνια παρέχουν στους πολίτες τους και τη δυνατότητα χρήσεως της ηλεκτρονικής ψήφου. Δυστυχώς, μόνο εμείς και η Ιρλανδία, απ’ όλες τις χώρες της Ε.Ε., δεν παρέχουμε το δικαίωμα ψήφου στους πολίτες εκτός των συνόρων μας. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι σε όλες αυτές τις χώρες υπάρχει το ίδιο σύστημα. Για παράδειγμα, στη Γερμανία απαιτείται να μη λείπεις από τη χώρα πάνω από 25 χρόνια. Μπορεί ο πολίτης να διατηρήσει το δικαίωμα ψήφου και μετά την 25ετία, αλλά πρέπει να αποδείξει ότι διατηρεί άμεση σχέση με τη χώρα ή ότι επηρεάζεται από τις αποφάσεις της κυβέρνησης. Άλλο παράδειγμα είναι αυτό της Αυστρίας, όπου ζητείται από τους πολίτες που ζουν στο εξωτερικό να επανεγγράφονται στους εκλογικούς καταλόγους κάθε 10 χρόνια. Αξίζει επίσης να αναφερθεί ότι υπάρχουν χώρες όπως η Ιταλία, η Πορτογαλία, η Γαλλία και η Κροατία, που είτε στα εθνικά τους κοινοβούλια, είτε στη γερουσία, έχουν υιοθετήσει την εκπροσώπηση των απόδημων πολιτών τους.

Στην Ελλάδα υπάρχει η αίσθηση, που χρόνο με τον χρόνο παγιώνεται, ενός κομματικού διαλόγου φοβικού και εσωστρεφούς γύρω από το θέμα, που δυστυχώς και η σημερινή Κυβέρνηση συνεχίζει, βλέποντας μόνο με κομματικό πρόσημο την όλη διαδικασία, σε μια προσπάθεια να ενισχύσει το εκλογικό της ποσοστό. Είναι σημαντικό να τονίσουμε πως οι απόδημοι, ανεξαρτήτως ηπείρου, έχουν κοινούς προβληματισμούς, ανησυχίες και αποτελούν πολίτες με κοινά χαρακτηριστικά, αντίστοιχα αυτών κάθε εκλογικής περιφέρειας. Ειδικά όταν μιλάμε για το μισό εκατομμύριο νέων που άφησαν τη χώρα μας εξαιτίας της οικονομικής κρίσης. Οι Έλληνες του εξωτερικού πρέπει να αντιμετωπίζονται όχι ως ένα τεχνικό εκλογικό στήριγμα αλλά ως ένα σημαντικό πολιτισμικό και εν δυνάμει αναπτυξιακό μέγεθος. Βέβαια η ευθύνη δεν ανήκει μόνο στην ΝΔ μιας και όλες οι προσπάθειες θεσμικής συγκρότησης της διασποράς που επιχειρήθηκαν την τελευταία 20ετία απαξιώθηκαν και χάθηκαν.

Τα κόμματα σιγά σιγά ανοίγουν τα χαρτιά τους και αυτή τη φορά θα πρέπει επιτέλους να επιτευχθεί εθνική συνεννόηση, η οποία να καταλήξει σε έναν συγκεκριμένο τρόπο συμμετοχής των απόδημων στις εθνικές εκλογές. Την κύρια ευθύνη βέβαια την έχει η Κυβέρνηση, η οποία οφείλει να ξεκινήσει τη διαβούλευση τόσο με τα κόμματα όσο και με τις οργανώσεις των απόδημων Ελλήνων, προτού ακόμα φέρει την όποια νομοθετική πρωτοβουλία, ιδίως από την στιγμή που γνωρίζει ότι απαιτείται βάσει Συντάγματος ευρύτατη πλειοψηφία 200 βουλευτών.

Ο συγκεκριμένος νόμος μπορεί και πρέπει να θέσει τη βάση ενός σύγχρονου κοινοβουλευτικού διαλόγου, ενώ σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να αντιμετωπιστεί ως ένα ακόμα νομοσχέδιο πυροτέχνημα από αυτά που μας έχει συνηθίσει η νέα Κυβέρνηση. Η ανακοίνωση του Πρωθυπουργού πως θα φέρει εντός των επόμενων εβδομάδων αντίστοιχη πρόταση χωρίς να προηγηθεί διάλογος εκ των προτέρων, δείχνει δυστυχώς πως θα ακολουθήσει την ίδια τακτική της μη συνεννόησης. Η δε πρόταση νόμου που ανακοίνωσε ο ΣΥΡΙΖΑ, πέραν ότι προσπαθεί να μπλοκάρει τη διαδικασία, αντιμετωπίζει τους απόδημους Έλληνες ως πολίτες β’ κατηγορίας παραβιάζοντας απόλυτα την συνταγματική αρχή της ισοτιμίας της ψήφου, με τον μη συνυπολογισμό της ψήφου τους στο εθνικό αποτέλεσμα των εκλογών. Η αξιωματική αντιπολίτευση ως Κυβέρνηση είχε 4 χρόνια να καταθέσει αντίστοιχο νομοσχέδιο αλλά το απέφευγε καθαρά για μικροκομματικούς λόγους, σε αντίθεση με την συμμετοχική φύση της Αριστεράς.

Δυστυχώς οι αναφερόμενες διαφορές ανάμεσα στα κόμματα προμηνύουν ότι η πιθανότητα να βρεθεί η χρυσή τομή είναι πολύ μικρή καθώς στα τρία μεγάλα ερωτήματα «Ποιοι θα ψηφίζουν;», «Ποιους θα ψηφίζουν;» και «Με ποιον τρόπο θα ψηφίζουν;» τα κόμματα δείχνουν να δίνουν διαφορετικές απαντήσεις.

Στο Κίνημα Αλλαγής έχουμε πάρει ξεκάθαρες θέσεις και στα τρία ερωτήματα, έχοντας πάντα ως γνώμονα τις ανάγκες των Ελλήνων του εξωτερικού και σε συνεχή διάλογο μαζί τους.

  1. Δικαίωμα ψήφου θα έχουν οι Έλληνες, που διαμένουν στο εξωτερικό, που έχουν την ελληνική ιθαγένεια, έχουν το δικαίωμα του εκλέγειν και είναι εγγεγραμμένοι σε ειδικούς εκλογικούς καταλόγους, που συντάσσονται από το Υπουργείο Εσωτερικών σε συνεργασία με τις Πρεσβευτικές και Προξενικές Αρχές. Οι ειδικοί εκλογικοί κατάλογοι θα ανανεώνονται συνεχώς.
  2. Προτείνουμε την δημιουργία μιας νέας ενιαίας «Περιφέρειας Ελλήνων Κατοίκων Εξωτερικού», που θα εκλέγει 5-7 βουλευτές, μέσω των ειδικών ψηφοδελτίων των κομμάτων. Οι έδρες που θα καταλαμβάνονται με αυτόν τον τρόπο θα αφαιρούνται από το ψηφοδέλτιο επικρατείας και από τις λοιπές εκλογικές περιφέρειες. Η ψήφος θα προσμετρείται στο συνολικό εθνικό εκλογικό αποτέλεσμα, όχι όμως στο αποτέλεσμα των εθνικών εκλογικών περιφερειών.
  3. Οι εκλογές θα διενεργούνται στις κατά τόπους πρεσβείες ή προξενεία ή κτήρια ελληνικών υπηρεσιών ή της Εκκλησίας και προτείνεται να καθιερωθεί, ως πρόσφορο μέσο, η άσκηση του δικαιώματος μέσω επιστολικής ψήφου σε συνδυασμό με τη δυνατότητα ηλεκτρονικής ψήφου.

Εν κατακλείδι, έχοντας ζήσει και σπουδάσει και οι δυο μας για πολλά χρόνια στο εξωτερικό, γνωρίζουμε πολύ καλά ότι πολλές φορές το ενδιαφέρον για συμμετοχή στα ελληνικά κοινά και η αγωνία για την πορεία της πατρίδας είναι ορισμένες φορές πολύ πιο έντονο στους Έλληνες του εξωτερικού. Το ελάχιστο χρέος που έχει η ελληνική πολιτεία απέναντι στους εκατοντάδες χιλιάδες νέους που έχουν μεταναστεύσει κατά τη διάρκεια της κρίσης, είναι να παράσχει το δικαίωμα συμμετοχής τους στις επόμενες εθνικές εκλογές. Ας αφήσουν λοιπόν τα κόμματα τα πολιτικά παιχνίδια και τα προσχήματα και ας δουλέψουν από κοινού με όλες τις ιδέες που έχουν «πέσει» στο τραπέζι προκειμένου να βρεθεί η χρυσή τομή, και να μην χαθεί και αυτή η ευκαιρία. Όλοι θα κριθούν εκ του αποτελέσματος.

πηγή: thecaller.gr

To mprosta.gr θεωρεί δικαίωμα του κάθε αναγνώστη να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, τονίζουμε ρητά ότι δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν τον εκάστοτε χρήστη και μόνο αυτόν. Παρακαλούμε πολύ να είστε ευπρεπείς στις εκφράσεις σας. Τα σχόλια με ύβρεις θα διαγράφονται, ενώ οι χρήστες που προκαλούν ή υβρίζουν θα αποκλείονται.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *